Twee testjes om te zien of je kind klaar is voor groep 3
De overstap van groep 2 naar groep 3 is best groot. Opeens wordt er veel minder gespeeld en veel meer aan een tafeltje gezeten. In groep 3 worden de lessen een stuk schoolser, je kind gaat nu echt leren om te lezen, te schrijven, te rekenen, et cetera. En het is best moeilijk om in te schatten of je kind daaraan toe is. Om je daar een beetje bij te helpen, deel ik twee testjes met je.
Klaar om te leren lezen en schrijven
Deze testen zijn ontwikkeld om te meten of je kind klaar is om te leren lezen en schrijven. Als dit nog niet zo is, kan het beter zijn om nog even in de kleuterklas te blijven. Want als je kind cognitief niet toe is aan groep 3, is het niet verstandig om er toch aan te beginnen.
De test met het glas water
De eerste test is de test met het glas water. Net als bij de volgende test, wordt er gekeken of de hersenen klaar zijn om te leren lezen en schrijven. De test gaat als volgt:
Je pakt een glas met water en je tekent twee lege glazen. Een glas staat recht, en de andere schuin. Eerst zet je het glas gewoon neer en je vraagt je kind om een streepje te zetten tot waar het water komt. Of de hoogte precies klopt, is bij deze test niet belangrijk. Vervolgens houd je het glas schuin en dan vraag je nog een keer aan je kind om een streep te zetten tot waar het water komt.
Een kind dat nog niet klaar is voor groep 3
Een kind wat nog niet klaar is voor groep 3 (in dit geval mijn driejarige peuter) zal een de streep ongeveer 90 graden op de rand van het glas tekenen. Zijn hersenen kunnen nog niet verwerken dat het water horizontaal blijft.
Een kind dat wel klaar is voor groep 3
Een kind dat wel klaar is voor groep 3, zal zien dat het water horizontaal blijft en zal dit ook tekenen. Dit betekent dat de hersenen het aan kunnen om te leren lezen en schrijven, dus je kind is klaar voor groep 3.
De test met de bomen op de berg
Bij het tweede testje teken je een berg en je vraagt je kind om er drie bomen op te tekenen. Let er wel op dat in ieder geval een van de bomen op de helling getekend wordt, anders heeft het testje weinig zin.
Als je kind nog niet klaar is voor groep 3:
Als je kind nog niet klaar is voor groep 3, zal je kind weer kiezen voor een hoek van ongeveer 90 graden. Bij mijn peuter groeit de middelste boom niet naar boven, maar opzij. Dit betekent dat hij nog niet klaar is om te leren lezen en schrijven.
Als je kind wel klaar is voor groep 3:
Een kind dat wel klaar is voor groep 3, zal de bomen recht omhoog tekenen. Ik twijfelde een beetje over de middelste boom, maar mijn kleuter vertelde dat ze tijdens het wandelen op de berg had gezien dat bomen niet allemaal recht omhoog gaan. Oké, goed punt. Aan de derde boom zag ik dat ze wel snapte dat bomen omhoog groeien, dus ik ga er vanuit dat ze klaar is om te leren lezen en schrijven.
Waarom is dit belangrijk?
Het zijn hele simpele testjes, maar ze zijn toch best belangrijk. Want als je een kind dat nog niet toe is aan lezen en schrijven toch naar groep 3 laat gaan, krijgt hij of zij het waarschijnlijk erg moeilijk. Misschien kent je kind al wel een aantal letters, maar blijkt het toch nog niet toe te zijn aan groep 3. Het leren van letters is dan eigenlijk gewoon een kunstje, maar het echte begrip is er nog niet. En dat is iets dat ze wel nodig hebben om goed mee te kunnen komen met groep 3.
Andere aspecten
Natuurlijk zijn er nog veel meer aspecten die meespelen. Een kind dat cognitief klaar is voor groep 3, is dat sociaal-emotioneel nog niet altijd. Het kan zijn dat het kind nog niet klaar is om veel stil te zitten, misschien is de spanningsboog nog niet lang genoeg, of misschien is je kind nog te onzeker om naar groep 3 te gaan. Met deze testjes test je alleen het cognitieve vermogen, maar natuurlijk moet er ook goed gekeken worden naar andere aspecten.
Geef een reactie