Nederland recyclet massaal Sinterklaascadeaus
Over een paar weken is het ‘heerlijk avondje’ al gekomen. Voor veel ouders levert dat stress op. Cadeautjes zoeken, geld uitgeven en die decembermaand is al zo duur. Daarnaast komen ook nog de morele bezwaren. Is het nog wel van deze tijd allemaal nieuwe spullen te blijven kopen? Het is een doorn in het oog van Elif Algu. Zij bedacht Recycle Sint, een speelgoedruilmarkt. En met succes: inmiddels organiseren de komende weken meer dan vijftig lokale initiatiefnemers hun eigen Recycle Sint.
Recycle Sint speelgoedruilmarkt grote hit in meer dan vijftig gemeentes
Algu: ‘Overconsumptie is echt niet meer van deze tijd. Vraag het aan elke ouder die je kent. Iedereen heeft teveel speelgoed. Soms ligt het nog maanden in de verpakking in de kast. Waarom zouden we dan nog nieuwe spullen kopen? Het is veel slimmer om te ruilen en zo ook nog eens een steentje bij te dragen aan het milieu.’ Algu gelooft dat duurzaamheid ook leuk mag zijn. Daarom organiseert ze inmiddels voor de zesde keer de speelgoedruilmarkt: ‘Het is niet alleen een groen initiatief, maar ook nog eens hartstikke gezellig, slim en -niet onbelangrijk- goed voor de portemonnee.’
Lokale initiatieven ondersteunen
Door het hele land worden er nu speelgoedruilmarkten georganiseerd. Via www.recyclesint.org hebben zich inmiddels meer dan vijftig Recycle Sint-initiatiefnemers aangemeld met een eigen ruilmarkt. Algu droomt groot. Het liefst wil ze dat elke gemeente in Nederland een ruilmarkt heeft. Daarom heeft ze het samen met haar Brand Social Impact bureau ‘Branding A Better World’ zo makkelijk mogelijk gemaakt. Via de website kan iedereen een Toolkit downloaden om een eigen ruilmarkt te organiseren. ‘Branding A Better World’ helpt ook bij het promoten van de lokale events via social media.
Over Branding A Better World
Algu zet zich met ‘Branding A Better World’ in om bedrijven en organisaties te koppelen aan een maatschappelijk thema en zorgt er voor dat het idee ook daadwerkelijk van de grond komt om er een win, win, win van te maken voor alle betrokken partijen. Met Recycle Sint gaat Branding A Better World verder dan alleen een probleem in de maatschappij aankaarten en bewustwording creëren: ‘We zetten een beweging op gang die daadwerkelijke verandering brengt. Door speelgoedruilmarkten te organiseren en anderen op te roepen dit ook te doen communiceren we niet door hard te roepen, maar door actie te ondernemen. Zo maken we écht impact, en dat motiveert mij enorm’.
Geef een reactie